Nyhetssammanfattning husbilsåret 2018

2018 har varit ett händelserikt år för husbilsägare, med trevliga mässor, spännande modellanseringar, viktiga lagstiftningar samt nya resmål. Här är en sammanfattning av höjdpunkterna från husbilsåret som har gått.

Januari öppnade upp dörrarna för CMT i Stuttgart, världens största fritids- och turismmässa. På sitt 50-årsjubileum slog mässan deltagarrekord. 265 000 besökare tog del av montrar från 2192 utställare i den 120 000 kvadratmeter stora mässhallen i Stuttgart Trade Fair. En monter som många besökare lockades till var den från franska leverantören Pilote. På mässan hade de nämligen lansering av deras nya lyxserie Le Voyageur, världens första husbil utan backspeglar. I samarbete med företaget Vision Systems hade Pilote utvecklat en smart vision-lösning till serien, med HD-kameror och monitorer som ersätter backspeglar. Med bättre synlighet gjorde systemet att fordonet både var säkrare och bekvämare att köra. Dessutom bidrog avsaknaden av backspeglar till en minskad klumpigheten vid såväl parkering som körning. Systemet är R10 R46-godkänt och ger full synlighet vid alla sorters väderlekar.

En mer lokal mässa var Caravan Stockholm, som höll till på Kistamässan i Sollentuna den 15-18 februari. Temat för året var resa och inspiration. Husbils- och husvagnsintresserade till alla grader kunde där få tips, råd och inspiration från experter inom campingbranschen. Dessutom fanns möjlighet att kolla in och jämföra en mängd varumärken och modeller. Mässan var även fullspäckad med artistuppträdanden, seminarier, tävlingar och aktiviteter för hela familjen. Deltagarantalet låg på omkring 10 000 besökare och 70 utställare. En hel del spännande nyheter lanserades från flera noterbara namn, såsom lyxiga Morelo samt Karmann, Eura Mobil och McLouis. Detta var den perfekta mässan för såväl husbilsägare som de nyfikna, med allt som krävdes för att förbereda en inför 2018 års campingsemester.

Årets största mässa i Sverige, Elmia Husvagn Husbil, pågick under hösten 5-9 september i Jönköping. Mässan drog sammanlagt in 34 502 besökare, vilket var något lägre än förra årets rekordantal på 36 275. Trots detta var det flera utställare i den 32 000 kvadratmeter stora mässhallen som slog rekord i försäljningssiffror. Med sloganen ”det mobila livet” satsade årets mässa på en förändring, i syfte att nå ut med reslust till husbilsresenärer av alla sorter och inte bara till den klassiska campingplatsbesökaren. Satsningen innebar en hel del program som skapade inspiration till ett tillgängligt och attraktivt semesterliv för såväl unga som gamla. Samtidigt var det ingen brist på spännande erbjudanden av modeller och tillbehör från en mängd utställare.

Året såg även ett antal nyheter för ökad säkerhet ute på vägarna. Tyska tillverkaren Niesmann+Bischoff lanserade deras Flair-modeller, världens första lyxhusbil med krockkuddar. Anledningen bakom den tidigare bristen på krockkuddar i husbilar, och framförallt lyxhusbilar, har varit deras speciella konstruktion jämfört med vanliga personbilar. Därför var lanseringen av Flair-serien ett betydande genombrott. Som den första liner-modellen i lyxklassen är den försedd med krockkuddar för såväl förare som passagerare, vilket bidrar till en markant ökad säkerhet på vägarna. I modellens säkerhetsutrustning ingår dessutom elektronisk sladdparering, bältesåtstramare samt ett Pedal Release-system. Serien blev utmärkt till ”Årets Husbil 2018” av magasinet Promobils läsare, samt fick utmärkelsen ”European Innovation Award 2018”.

Därtill infördes den 1 februari lagen om totalförbud mot rattsurf. Detta innebar att förare som använder mobiltelefonen samtidigt som de kör nu kan dömas och bötfällas. Laginförandet var en del av regeringens nystart för nollvisionen, med mer tydliggörande inriktningar för den tidigare lagen från 2013 mot aktiviteter som ”menligt inverkar på körningen.” Med detta tydliggörande behövde polisen inte längre göra bedömningar från fall till fall, utan kunde omedelbart rycka in vid varje rattsurfande. Detta har lett till en ökad trafiksäkerhet; i september hade redan cirka 800 personer bötfällts, varav resultatet har blivit tryggare vägar för såväl husbilsförare som andra bilförare. Med lagskärpningen den 1 oktober fick dessutom polisen rätt att bötfälla på plats, vilket förenklat deras arbete ytterligare.

Laginsatser har också gjorts i klimatsyfte. Den 1 juli infördes fordonsskatten bonus-molus, vilket innebar höjd skatt för personbilar med höga koldioxidutsläpp i klass I och II under deras tre första år. Samtidigt innebar skatten en bonus för bilar med låga utsläpp. Därmed var införandet en strategi till att uppmuntra mer miljövänliga fordonsalternativ. Husbilar drabbades dock då de tillhör klass II och har tillräckligt höga utsläpp för att skatten ska gälla. Den gamle husbilsägaren kunde däremot pusta ut, då systemet endast omfattade nyregistrerade fordon av årsmodell 2018 eller senare.

I likhet med detta såg vi den 3 oktober även ett beslut från EU, om aktioner för ett minskat koldioxidutsläpp på 40% till år 2030. För att uppnå detta är det i fordonsväg tänkt att fossildrivna bilar successivt ska ersättas av el- och hybridbilar. Hos ministerrådet sänktes dock siffran senare till 35%, en kompromiss med hänsyn dels till Parisavtalet och dels till anseendena att den ursprungliga siffran ställer för orealistiska krav på fordonsindustrin. Från Sveriges sida ombads å andra sidan ännu högre krav, med minskning på 25% till 2025 och sedermera 50% till 2030. Likväl kom husbilsindustrin att drabbas av beslutet. Att konstruera eldrivna husbilar visar sig nämligen inte vara helt enkelt. Framförallt har detta att göra med vikten på de batterier som krävs, då de skulle leda till att husbilarna överstiger viktgränsen för B-körkort på 3 500 kg. Som tur är har flera insatser gjorts för att försöka lösa detta dilemma. Dels framlades ett förslag om att höja viktgränsen till 4 250 kg. Därtill har också bränslecellsdrivning för husbilar presenterats av flera tillverkare, bland annat Mercedes, Volkswagen och Iveco. Fastän det är långt kvar innan fullständigt eldrivna husbilar blir verklighet, ser framtiden ändå ljus ut.

Slutligen erbjöd året också på flera trevliga nyheter gällande resmål. Landets ledande campingkedja First Camp fortsatte sin investering på 120 miljoner kronor i deras campingplatser, varav 40 miljoner investerades under 2018. Pengarna gick till en mängd förbättringar och utökningar hos kedjans 14 campingplatser i Sverige. På samtliga av dessa platser, samt Regenbogens destinationer, kunde man köpa Campingtourbiljetten, som återvände efter 2017 års succé. För bara 1 600 kronor erbjöds husbilsresenärer övernattning på 10 av 24 trevliga destinationer i Sverige, Danmark och Tyskland. Förhoppningsvis ser vi ett återvändande av Campingtourbiljetten även detta år.

Tillbaka