Nya satsningar under nytt år

Att husbilarna är på väg upp har vi pratat mycket om tidigare. Under 2016 skedde en otroligt snabb och tydlig ökning av nyregistreringar vilket gjorde att branschen, i höstas, gjorde en bedömning som sa att ökningen skulle fortsätta med cirka 5 procent mellan årets januari och fjolårets. När januari led mot sitt slut kunde man istället konstatera en ökning som var hela elva gånger så stor! Under månaden registrerades nämligen 60 stycken, vilket är en ökning på 57,89 procent om man jämför med förra årets siffror från samma månad. Vi hoppas att det bara fortsätter uppåt på samma sätt som det gjort hittills!

En siffra som är lägre än någonsin, och som vi hoppas fortsätter nedåt i framtiden också, är antalet svenskar med parkeringsskulder. Just nu har 37 000 personer en skuld hos Kronofogden på grund av parkeringsböter som inte har betalts i tid. Det kan låta mycket, men faktum är att det aldrig, under de fem senaste åren, varit så få.
Det har även varit färre återkallade körkort (på grund av bland annat rattfylleri, smitning, överträdelser, m.m.) under det gångna året jämfört med 2015. En minskning på ungefär 3000 körkort.

På vägarna

First Camp har bestämt sig för att storsatsa under året, något de gick ut med i början av månaden. De äger i nuläget flera populära semesterdestinationer i både Sverige och grannlandet Danmark och nu ska de investera över hela 40 miljoner kronor i de befintliga anläggningarna. Budgeten kommer att användas till att förbättra, bygga och rusta upp caféer, restauranger, lekplatser, servicehus och andra nödvändigheter på platserna. VD:n för First Camp, Unni Åström, berättar att de tagit beslutet eftersom campingen är framtidens semestrande tack vare dess naturvänliga och klimatsmarta tänkande.
Även Swecamp gör nya satsningar, dock specifikt inom hälsa för pensionärer. Under året ordnar de fyra tillhörande campingarna ett varsitt evenemang med temat hälsa, för just äldre. Man kommer kunna delta i både träningspass och föreläsningar. Detta är en följd på det tidigare projektet Health & Training Camp.

Det danska företaget DK-camp som är landets allra största campingkedja tänker också nytt. Eftersom husbilarna ökar behöver man anpassa sig efter marknaden ska de lansera ett helt nytt koncept som de kallar för DK-stellplätze. Som namnet nästan antyder rör det sig om ställplatser som till en början påverkar nästan hälften av alla företagets anläggningar. DK-stellplätze är en informationstjänst som berättar om ställplatser, och liknande platsers, öppettider och priser tillsammans med kort info om platsens standard. Tjänsten förväntas förenkla husbilsförares resor eftersom man till exempel i förväg kan kolla om en viss camping tillåter trafik under senare timmar.

Vill man då åka till just Danmark (eller ett annat land inom EU) kan man glädjas åt att man numer både ringer och surfar billigare eftersom man nu slopar alla roamingavgifter. Från den 15 juni gäller beslutet som än så länge är preliminär. Eftersom det ännu finns en risk för att mobiloperatörerna istället skulle behöva höja priserna överlag är detta någon sorts test-fas för att se hur det kan utvecklas.